BRYLLUP - KARIBIEN !!

Oooops... Plutselig bestemte vi oss for å gifte oss!

Marigot Bay, Santa Lucia, Karibien

Nyttårsaften 2016

Mini-bryllupet fant sted på en nydelig strand i idylliske Marigot Bay, med våre gode venner Helge og Signy som forlovere.  Brudebuketten av palmeblader var laget av en lokal kurvfletter, og S/Y BARONESS som lå på anker utenfor stranden, - skinte i morgensolen... 🙂

BEQUIA - Hovedgate

BEQUIA (St. Vincent);

Øyen BEQUIA ligger 1 times seiling syd for hovedøyen St. Vincent, og inngår i de såkalte GRENADINES.  BEQUIA er en trivelig og grønn øy, med en stor og relativt skjermet bukt, hvor mange seilere til enhver tid ligger på anker.  Vannet er grønt og friskt, og det er et yrende liv i de få bygatene rett bak stranden.  Atmosfæren er avslappet, og man unngår å bli «angrepet» av den vanlige mottakskomiteen som er klassisk for flere andre havner, -- og som vil selge alt fra fisk og frukt og grønt til restaurantopphold og smykker..  Helst alt på en gang!

Det var mange skandinaviske seilere i havnen da vi var på besøk, og det ble arrangert hummer-fest på julaften med felles langbord på stranden, og nær 100 deltakere.  Veldig hyggelig.

MUSTIQUE (St. Vincent);

En knapp times seiling syd-øst over fra BEQUIA ligger den private øyen MUSTIQUE, hvor Mick Jagger og andre kjendiser har sine lukseriøse sommer-residenser.  Øyen er nydelig med lange hvite strender og irrgrønt hav.  Det er bare lov til å fortøye på utlagte boyer til EC-$ 200,- for 2 døgn (ca. NOK 640,- ) og det er kun deler av øyen som seilere/turister får lov til å besøke.  Det er sterke restriksjoner i forhold til miljø, og tanken er at øyen skal beholde sitt særpreg for all fremtid.  Da vi tok dingyen inn til stranden for å bade, ble vi raskt stoppet av en av de mange vaktmannskapene som til enhver tid vokter øyen.  Dingyen kunne ikke fortøyes i en palme, for da blokkerte den for fri ferdsel i strandsonen..

Men fantastisk er det, og det naturmessige inntrykket er i overkant av det turistbrosjyrer og magasiner klarer å formidle.

BEQUIA - BLOGG-fix på Internett-Cafe

MUSTIQUE

CANOUAN

CANOUAN (St. Vincent);

Ytterligere 2 timers seiling sydover fra MUSTIQUE ligger øyen CANOUAN, hvor en stor bukt foran et lekkert strandhotell danner hovedinntrykket.  Seilbåtene ligger på anker eller boyer i bukten, og bruker dingyene til transport inn til land.  Lokalbefolkningen bor i åsene innenfor stranden.

Vi overnattet 2 netter i CANOUAN, - en natt på veg sydover og en på veg nordover igjen.  Vi kjøpte hummer av en lokal fisker sog grillet disse på hekken.  Fantastisk!

TOBAGO KEYS + MAYREAU (St. Vincent);

Litt syd for CANOUAN ligger TOBAGO KEYS, - som vel er regnet som en av de aller største perlene i  de Karibiske øyene.  TOBAGO KEYS er et område i havet med små lave øyer og grunne lyseblå strandområder hvor folk snorkler og bader blant fisk og skilpadder.  En fantastisk beliggenhet, og helt uten bebyggelse.  Mange seilere og et par mindre cruise-skip lå oppankret ved TOBAGO KEYS da vi ankom. Vi snorklet og badet noen timer, og dro deretter inn til den nærmeste øyen, MAYREAU, som bare ligger knappe 30 minutter unna.  Her ankret vi opp i SALT WHISTLE BAY, som er en liten bukt med en halvmåneformet hyggelig strand, omkranset av hjemmesnekrede barer. «Buoy-boyen» som hjalp oss med fortøyningen, eide en av barene, og da vi dro hang det en S/Y BARONESS-cap på veggen i baren..

TOBAGO KEYS og MAYREAU var de to sydligste destinasjonene vi besøkte i de Karibiske øyene.  Deretter seilte vi nordover igjen, hvor vi i de neste 3,5 månedene planlegger å besøke flest mulig øyer på strekningen opp til Cuba.

På veg mot første stopp, MARTINIQUE, hvor Helge & Signy skal forlate oss etter 16 kjekke dager sammen, -  overnattet vi først på St. VINCENT i en bukt som kalles «WALLILABOU BAY».  Dette er en litt dyster bukt, hvor filmene «Pirates of the Caribbean» med Jack Sparrow (Johnny Depp), - ble produsert i 2002 og 2009.  En av de mange lokale frukt- og smykke selgerne som omkranset båten da vi nærmet oss stranden, - hadde faktisk vært med i filmen.  De bygningsmessige kulissene fra filmen, laget av sponplater, var fortsatt synlige, - samt et lite museum fra innspillingene.   Vi gikk forøvrig ikke i land i WALLILABOU BAY da vi allerede var utsjekket fra St. Vincent.

-----------------------------------------

Inn- og utsjekking av de mange øyene er faktisk en stor og kostbar sak, som tas meget alvorlig av myndighetene.  Siden øyene er egne stater, er både toll og immigrasjonsmyndighetene involvert, og gebyrene høye.  Pass og alle skipspapirer sjekkes minst to ganger på veg inn og ut, - og stemples etter alle kunstens regler.  Prosessen tar minst ½ til 1 hel time hver gang, og hver skipper må fylle ut detaljerte skjemaer som signeres i 3 eksemplarer.  Det er litt uklart hva som skjer med disse i ettertid, og ordningen oser av sysselsettingstiltak.  Kontrasten var derfor stor da vi i går kom til Martinique (som er fransk), og ble innsjekket på 5 minutter nesten uten noen form for prosedyre i det hele tatt.  Vi føle plutselig at vi var i Europa igjen..

CANOUAN

GOURMET- LOBSTERS m/Helge & Signy

MAYREAU - Strandbar

TOBAGO KEYS

MAYREAU - SALT WHISTLE BAY

LE MARIN -Solnedgang

MARTINIQUE ;

Martinique er den største øyen i THE WINWARD ISLANDS, og hovedstaden FORT DE FRANCE, ligger på vest-siden av øyen.  Vi la oss først inn i den 2 år gamle marinaen øst i FORT DE FRANCE-bukten, som er en moderne og godt utrustet marina rett ved flyplassen, - men langt fra sentrum og butikker.  Dagen etter seilte vi inn til selve sentrum, og la oss på anker sammen med 30 andre seilere rett utenfor cruisekaien og byens park og badestrand.   Dette er i og for seg en fin plassering og en rolig havn.  Men FORT DE FRANCE  by fremstår som skuffende  kjedelig og sjarmløs, - i stor kontrast til de sjarmerende og naturskjønne stedene vi hadde sett på de andre øyene.

Etter et par dager dro vi derfor ned til sydspissen av Martinique, - til LE MARIN, ca. 3 timers seiling fra hovedstaden. Dette var noe helt annet!  LE MARIN er et samlingsted for seilere, og flere tusen (!) båter lå på anker eller boyer her.  Omtrent halvparten ved stranden utenfor byen, og de øvrige foran marinaen inne i bukten.  Hele 15 utleiefirmaer har base for sine charterbåter i LE MARIN.   Vi ankret opp sånn omtrent midt mellom stranden og marinanlegget, og hadde da kort avstand til begge deler.  LE MARIN er veldig idyllisk, og et anbefalt sted å besøke.  Det klare vannet er ideelt for snorkling, og lyse fine strender med koselige strandrestauranter gjør oppholdet trivelig.  For enkelte seilere har muligens oppholdet blitt litt FOR trivelig, og LE MARIN er også blitt «kirkegård» for utrangerte seilbåter som lokalbefolkning og «hippi-seilere» har overtatt som bolig.  Disse ligger gjerne fortøyd i små avsidesliggende laguner, tett omkranset av regnskog og palmer. Omfanget er foreløpig begrenset.

• FAKTA - MARTINIQUE
  • Areal: 1100 km2
  • 414.000 innbyggere
  • Fransk stat – Del av WINWARD ISLANDS
  • Språk: Fransk og delvis Creole

DOMINICA ;

Etter nesten en uke i LE MARIN, stod vi opp kl. 05.00 om morgenen og seilte 86 nm til naboøyen DOMINICA,  lengre nord.  Her skulle vi hente Didrik (M sin sønn) kl. 18.00.  Didrik kom med fly fra Norge for å seile sammen med oss noen uker.  Vi rakk akkurat frem i tide, og kastet anker i PORTSMOUTH  nord på øyen, kl. 18.00 presis.  Det var da allerede begynt å skumre, og det ble stummende mørkt i løpet av 15-20 minutter.

DOMINICA er en veldig grønn øy, med masse regnskog og frodige fjelltopper med opptil 1400 meters høyde. Øyen er den sydligste av øyene i de såkalte LEEWARD ISLANDS.  Som på de andre øyene vi har besøkt, er kontrastene store, og påkostede bungalower ligger side om side med hjemmesnekrede plankehytter.  Strandområdet domineres av primitive strandbarer, - svært enkle, - men med høy sjarmfaktor og et imponerende utvalg lokal rom på menyen.  Sammenliknet med norsk skjenke-politikk og særegne «annerledes-regler» (hvor butikkene pakker ølet inn i presenninger kl. 18.00 lørdag ettermiddag), - føler vi oss til tider svært langt hjemmefra!  For øvrig er DOMINICA kjent for å ha  ikke veldig innbydende bysamfunn, og på forhånd var vi advart mot å forlate båten uten vakt, av hensyn til kriminalitet.  Som vanlig opplevde vi forholdene ganske annerledes, og møtte bare hyggelige mennesker i et enkelt men sjarmerende samfunn.  Vi var ca. 50 seilere som lå på anker i PORTSMOUTH-bukten, i  fullmåne og med Reggie-musikk dunkende fra de mange småstrandbarene til langt på natt.

Klokken 07.00 neste morgen ble vi etter avtale hentet av den lokale guiden «Alexis» som tok oss og en dansk familie med på en fantastisk båttur opp i elven INDIAN RIVER.  Elven ligger midt i selve regnskogen, og er definert som «beskyttet område».  Guiden måtte slå av motoren etter noen få hundre meter, og rodde oss innover i den tette regnskogen, - som har store likhetstrekk med elvene i Amazonas.   En fantastisk opplevelse!

• FAKTA - DOMINICA
  • Areal: 751 km2
  • 67.000 innbyggere
  • Selvstendig stat  siden 1978 – Del av LEEWARD ISLANDS
  • Språk: Engelsk og noe fransk
  • Historie; Dramatisk forhistorie med slavehandel og gjentatte kamper mellom UK og France og delvis de lokale «Carib-indians».
  • Næring; Jordbruk + turisme.  Preges fortsatt av store ødeleggelser etter orkanen «Erica» for 2 år siden.