ZEEBRUGGE - BRUGGE - DUNKERQUE -- 06.08.16

Havnen i ZEEBRUGGE var ikke spesielt sjarmerende, men ny og fin og godt utrustet.  Byen BRUGGE derimot, som bare lå 17 min innover i landet med tog, - var kjempekoselig.  Masse kanaler, brostensbelagte gater og kirker og bygg fra 13-14 hundre tallet.  Og et godt utvalg av cafeer og gaterestauranter.  - Kan trygt anbefales!

Vi seilte fra ZEEBRUGGE til DUNKERQUE i Frankrike fredag i strålende sol og med god og jevn vind fra vest.  Her møtte vi mange titalls seilbåter både på veg sydover og nordover, - i stor kontrast til tidligere,  hvor vi stort sett har vært helt alene på havet.

Havnen i DUNKERQUE har to havneanlegg.  Port du Grande som vi besøkte var godt utrustet, men helt full allerede tidlig på ettermiddagen.  Vi fikk heldigvis en av de aller siste plassene.  Det var strandpromenade like ved havnen, med stort marked og svært mye folk.  Greit nok, - men heller ikke mer. 🙂

• BRUGGE SENTRUM

• KANALER i BRUGGE

• PARKER I BRUGGE

På veg til Frankrike

DEN ENGELSKE KANAL -- BOULOGNE - DIEPPE  - 10.08.16

Vi hadde planlagt avreise fra Dunkerque lørdag formiddag, men oppdaget plutselig at sjødybden som var over 7 meter da vi kom inn, plutselig bare var 1,6.  Kjølen på Baroness er 2,1 m dyp, så vi satt godt fast i mudderet.  Alle de havnene vi har plukket ut er såkalte "Kategori A havner" som egentlig skal være seilbare til alle tider.  Men dette gjelder tydeligvis ikke i alle deler av havnen.  Uansett, - det var jo bare å vente..

Vi seilte videre grytidlig søndag morgen, og hadde da noen fine timer sydover med god bør.  Deretter dreide vinden og økte i styrke til stiv kuling, - nok en gang.  Resten av den 10 timers turen til Boulogne var slitsom, med store bølger og vind rett i mot.  Det er neppe uten grunn at så mange omtaler DEN ENGELSKE KANAL som lunefull!

BOULOGNE er en god havn og en koselig by med både strandpromenade, eldre stenbygninger og hyggelige restauranter.  Tidevannsforskjellen på over 7 m gjør at  havnen ser helt forskjellig ut ved lavvann og høyvann.  Ved lavvann er store deler av innseilingen tørrlagt, og kan blant annet benyttes til å seile med "beach boogies" (go-cart med seil).  Tollmyndighetene  kalte oss opp på VHF på veg inn i havnen, og ville ha alle opplysninger både om oss og båten.  De kom senere på besøk ombord (3 mann) for å sjekke alle papirer og utstedet en rapport på fransk som vi fikk kopi av.

Vi seilte på slør til Dieppe tirsdag morgen i strålende sol og med vind fra nord.  Dette er faktisk den aller første gangen vi har hatt medvind på turen hittil!  Fantastisk 8-9 timers seilas, - og med solgangsbris de 2 siste timene, - nærmest suste vi inn moloen i Dieppe i over 9 knops fart med godt reduserte seil (Baroness er en super seilbåt!).

DIEPPE er forøvrig en idyllisk liten by som er bygd nærmest som en sirkel rundt havnen, med små butikker og restauranter.  Dieppe har egen byborg fra 1400 tallet og flere svært gamle kirker og bygninger.   Selve havnen har plass til ca 150 småbåter og 30-40 seilere.  Som de fleste andre franske havnenene, er alt godt organisert.  Vi kaller opp "port-control" på VHF-kanal-12 for å entre innløpet til havnen, og deretter havnesjefen på VHF-kanal-9 for å bli tilvist kaiplass.  Med store  seilbåter, minimal plass, og allltid vind, - er det mange paniske "lukeparkeringer" å se.  Heldigvis har vi klart oss veldig bra hittil.  Forøvrig har det vært et kjekt seilmiljø  i nesten alle havnene vi har besøkt, og vi blir kjent med mange interessante menneseker av ulike nasjonaliteter. Likevel er  nok Dieppe den havnen vi har blitt mest begeistret for  på turen, hittil.🙂

• Havnen i Boulogne

• "Beach boogies" i Bolougne

• Strandpromenade i Bolougne

Byborg i Dieppe fra 1400 tallet

Rullestenstrand i Dieppe

Koselig sentrum i Dieppe

Byborgen i Dieppe

Havnen i Dieppe (Høyvann)

LE HAVRE - CHERBOURG  - JERSEY -- 16.08.16

Turen fra DIEPPE til Le Havre var 62 nm,  i stekende sol, nesten uten vind, og med tidevannet rett imot de siste timene.  Havnen i LE HAVRE var stor og fin, med mange lett tilgjengelige gjesteplasser.  Vi fikk plass ved siden av et dansk par som var på vei til Brest for å la båten overvintre der.  Vi valgte å begrense  tidsbruken i  LE HAVRE, men det vi så av  byen som nesten i sin helhet er bygd/gjenreist etter krigen, - var koselig og langt fra så kjedelig som vi hadde fått beskrevet på forhånd.

Vi seilte videre til CHERBOURG lørdag morgen, - en seilas på 70 nm, også denne gang i lite vind og stekende sol.  CHERBOURG er en svær havn med plass til sikkert 1000 fritidsbåter innenfor moloen, som kan innseiles både fra øst og vest.  Vi ankom om kvelden, og bestemte oss for å dra videre allerede neste morgen, og heller bruke mer tid i JERSEY som er neste planlagte stopp.  CHERBOURG virket imidlertid som et naturmessig flott område, og havnen var godt utrustet med butikker og restauranter.  Vi oppdaget plutselig at vi nå er kommet lengre syd i Europa,  da de første palmene dukket opp i havneområdet.  Vi bunkret diesel i havnen før avreise.

Seilasen fra CHERBOURG til JERSEY (43 nm) var kjempefin med god vind fra nordvest, og strålende sol hele veien.  Vi fikk for alvor merke tidevannsforskjellen da vi rundet Horn de la Hague, og surfet av sted i 10-12 knop (12,5 høyeste) mellom GUERNSEY og JERSEY i god vind og godt hjulpet av strømmen.  Siste del av turen ble plutselig litt stresset, da Coast Guard helt uventet sendte ut et storm-varsel over VHF.  Vi kalte opp igjen Coast Guard og fikk bekjed om at varselet gjaldt Channel Island, - mao. akkurat der vi var. Vi dro så raskt vi kunne mot JERSEY, men men det kom ingen storm, heldigvis.

Vi er forresten ganske lei av dette med tidevannsforkjeller!  Kombinasjonen utseiling på høyvann, innseiling på høyvann, og seiling med tidevannet og ikke mot, - synes å være en umulig kombinasjon, uansett hvor mye tid vi bruker på tidevannstabeller og beregninger.  Eneste unntak hittil var faktisk seilasen til JERSEY, hvor vi valgte feil tabell.  Da klaffet alt!

Vi ankom JERSEY mandag ettermiddag, og fikk plass i den innerste havnen som stenges ved lavvann.  Førsteinntrykket var noe mer "Aker-brygge-preget" enn forventet, og vi så verken Bergerac eller Totto & Helen (som jo pleier å holde til her) - første kvelden.  Vi har imidlertid tenkt å bruke noen dager her, så muligens vil førsteinntrykket endre seg.   Vi har pakket frem igjen syklene...🙂

Palmesus i Cherbourg

Havnen i Le Havre

Park i Le Havre

Cruising i 12,5 knop med tidevann

Havnen i Cherbourg

JERSEY - ROSCOFF i FRANKRIKE -- 20.08.16

Vi var på JERSEY i 3 dager og avsluttet oppholdet med en 4-timers busstur rundt hele øyen, med kontinuerlig guiding både på inn- og utpust, av en godt voksen, kjempeentusiastisk kvinnelig bussjåfør.  Det var faktisk ganske gøy, og vi fikk sett mye.  Særlig  vest-kysten var fin, med flott natur og koselige bade- og småby miljøer.  Kystlandskapet er fantastisk!  Ellers var vi vel totalt sett litt mindre imponert over JERSEY enn forventet, og førsteinntrykket av hovedstaden St Helier som en finanshovedstad med mye, og lite regulert biltrafikk, - forsvant liksom ikke under oppholdet.

Torsdag morgen seilte vi en laaang tur til ROSCOFF (13 timer i lite vind, tåke og delvis høy sjø), - som ligger kun få timer fra Brest, - byen som de aller fleste langtur-seilere drar innom før Biscaya.  Havnen i ROSCOFF er kun 2 år gammel, stor, og har alle fasiliteter.  Det er meldt sterk vind i et par dager, så havnen er relativ full og få/ingen båter drar ut.  Lørdag syklet vi  derfor et par kilometer til Roscoff sentrum.  ROSCOFF viste seg å være en veldig koselig, typisk fransk småby, med  gammel steinhusbebyggelse og sjarmerende gater.  Det var bøndenes dag og løkfestival i byen, og det er ingen overdrivelse at svært mange av de franske besøkende dro fra markedet med to sekker løk under armen (!).  Ganske imponerende!🙂

• JERSEY Havnekontor og Maritimt museum

• JERSEY fiskebåthavn - Lavvann

• JERSEY fiskebåthavn - Høyvann

JERSEY - Sluse indre havn

JERSEY sentrum

JERSEY - Nordvest

ROSCOFF Marina (Merk "Prince of Bretagne")

Løkfestival i ROSCOFF

• ROSCOFF - Konditori med markedets beste rosin- og epleterter!

• ROSCOFF - Sjokoladeavdelingen..

• ROSCOFF - Enda mer løk..